Fiqh Jinayat (Jenayah Judi Siber, Hukuman Mengikut Perundangan Islam)

Pendahuluan


Perjudian haram merupakan satu fenomena yang menghantui masyarakat Malaysia sejak dahulu lagi. Masalah ini semakin bertambah walaupun pelbagai usaha telah diambil untuk membendungnya. Setiap tahun kita melihat ada juga pembukaan pusat-pusat perjudian siber di merata tempat.

            Keupayaan Internet sebagai alat komunikasi jauh mengatasi alat-alat komunikasi yang ada sekarang. Percetakan, telefon dan televisyen telah berabad memainkan alat yang penting dalam media untuk menyampaikan ilmu dan maklumat kepada orang ramai. Namun, bahan-bahan media ini penyebaran maklumatnya adalah satu hala dan tidak interaktif seperti Internet. Ini membolehkan pengawalan maklumat dilakukan secara berkesan. Malah kebanyakan negara mempunyai peruntukan undang-undang yang mengawal percetakan dan kandungan televisyen. Di Malaysia contohnya, sebarang percetakan yang disebarkan kepada orang awam memerlukan permit yang sah. Peruntukan undang-undang yang sedia ada seperti Akta Percetakan, Akhbar dan Penerbitan 1984, Akta Penyiaran 1988, Akta Hasutan 1948, Akta Rahsia Rasmi 1972 membataskan maklumat-maklumat yang boleh dicetak dan diedarkan kepada orang ramai

Bahan media yang tradisional juga dibatasi oleh had geografi. Penyebaran bukumajalah dan surat khabar memerlukan kos, tenaga manusia, infrastruktur jalan dan kemudahan kenderaan. Kesemua faktor ini membataskan penyebaran maklumat dan pada masa yang sama memudahkan pengawalan maklumat.

Perbezaan antara Internet dan bahan media yang sedia ada amatlah nyata kerana Internet adalah satu platform yang menyediakan maklumat daripada berjuta-juta pengguna dan pengkaji selidik dari seluruh dunia. Internet memungkinkan seseorang menyebarkan maklumat dan berinteraksi dengan orang lain yang mungkin beribu-beribu batu jauhnya.

Kesemua peringkat penggunaan komputer adalah sentiasa berhadapan dengan aktiviti jenayah. Sama ada sebagai mangsa kepada jenayah atau peralatan bagi jenayah atau kedua-duanya. Operasi input, pemprosesan data, operasi output dan komunikasi data telah digunakan dengan teliti untuk tujuan yang tidak sihat. 

Definisi Jenayah Judi Siber
Jenayah merupakan satu perbuatan yang menyalahi undang-undang kerajaan sesuatu tempat. Orang yang melakukan perbuatan jenayah ini dinamakan penjenayah.

            Menurut Kamus Dewan undang-undang ialah sesuatu peraturan atau keseluruhan peraturan yang digubal oleh sesebuah kerajaan negeri atau negara dan ianya mesti dipatuhi oleh setiap individu atau masyarakat tersebut. Di dalam sesebuah negara demokrasi, Parlimen membuat undang-undang yang mesti diikuti oleh setiap orang.

            Sesuatu perbuatan atau kesalahan jenayah adalah dilakukan dengan niat yang salah. Sesuatu perbuatan tidak boleh menjadi jenayah sekiranya tidak disertai dengan niat, walaupun akibat dari perbuatan seperti itu, membawa kecederaan atau maut terhadap mangsanya.

            Dalam pada itu, jenayah siber merupakan suatu bentuk perlakuan jenayah yang menggunakan sebarang jenis peranti elektronik melalui sambungan perkhidmatan internet yang membolehkan sesebuah perlakuan jenayah dilakukan sama ada ia melibatkan seseorang individu atau sekumpulan orang serta mampu menjangkaui batasan dari sesebuah negara ke negara yang lain dalam tempoh masa yang singkat dan tidak terhad batasan.

Jenayah siber menyebabkan berlakunya kepada kehilangan atau kerosakan kepada peralatan, data dan maklumat yang melibatkan sesebuah perisian mahupun pemprosesan komputer sama ada serangan virus, pencerobohan serta kecurian maklumat terhadap sesebuah komputer atau peranti elektronik yang dijadikan sasaran. Jenayah siber merupakan suatu bentuk jenayah moden yang wujud pada zaman ini di mana ia tidak lagi seperti jenayah pada zaman dahulu yang hanya terhad kepada persekitaran fizikal sahaja, namun kini ia telah menjangkau kepada perlakuan jenayah melalui alam siber dengan menggunakan teknologi komputer.

Jenayah siber berbeza dengan jenayah fizikal yang lain seperti membunuh, merompak dan mencuri di mana ia kadangkala masih boleh dilihat dan dikesan dengan nyata penjenayah serta perbuatan jenayah yang dilakukan dan lebih buruk lagi untuk mengesan lokasi operasi penjenayah terutamanya jika penjenayah berada di luar Malaysia dan ia dilihat sebagai satu cabaran dan masalah penipuan siber sukar diatasi. Jenayah siber memberi ancaman yang sangat besar kepada pengguna dan turut dilihat sebagai satu bentuk cabaran dan jenayah alaf baru yang tidak seperti mana jenayah pembunuhan yang boleh dikemukakan senjata sebagai bukti sebaliknya jenayah siber hanya menggunakan komputer mahupun peranti elektronik dan melibatkan banyak pihak dalam pendakwaan di samping pakar-pakar yang terlibat dalam pendakwaan.

Pengharaman Judi Menurut Al-Quran
Judi merupakan salah satu perolehan harta secara batil. Islam menegah perolehan harta secara batil iaitu melalui aktiviti curi, rompak, rampas, riba, judi dan lain-lain. Perolehan dan pemilikan harta yang dibenarkan mestilah berlaku mengikut konsep dan peraturan muamalat yang ditetapkan dengan adanya unsur keredhaan. Barulah harta yang diperolehi mendapat keberkatan daripada Allah.

            Pengharaman judi adalah berdasarkan dalil Al-Quran, al-Sunnah, ijmak ulama dan juga dalil akal. Firman Allah yang bermaksud :

 “Wahai orang-orang yang beriman ! Bahawa sesungguhnya arak, judi, pemujaan berhala dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah (semuanya) kotor (keji) dari perbuatan syaitan. Oleh itu, hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya.

            Sejak zaman dahulu, permainan judi telah dikenal oleh manusia. Pada zaman jahiliah, masyarakat Arab sangat gemar bermain judi. Mereka menyebut permainan itu sebagai al-maysir.

            Pada masa itu, mereka tahu dua bentuk judi, iaitu al-mukhatarah dan al-tajzi’ah. Para ulama bersepakat bahawa judi adalah haram dalam hukum Islam, sesuai dengan firman Allah:
يسئلونك عن الخمر والميسر قل فيهيمآ إثم كبير ومنفع للناس وإثمهمآ أكبر من نفعهما ويسئلونك ماذا ينفقون قل العفو كذلك يبين الله لكم الأيت لعلكم تتفكرون[1]

Maksudnya :
“Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) mengenai arak dan judi. Katakanlah : pada keduanya ada dosa besar dan ada pula beberapa manfaat bagi manusia apakah yang mereka akan belanjakan (dermakan) katakanlah, dermakanlah – apa-apa yang berlebih dari keperluan (kamu). Demikianlah Allah menerangkan kepada kamu ayat-ayatnya (keterangan-keterangan hukumNya) supaya kamu berfikir.

Ayat ini jelas menunjukkan pengharaman ‘khamr’ (arak) dan segala bentuk ‘maysir’ (judi).
Al maisir pada hakikatnya adalah segala bentuk permainan yang dimaksudkan untuk mendapatkan keuntungan material secara mudah. Unsur ‘mudah’ lebih dominan daripada perhitungan kerja keras dan kreativiti yang sihat.

Muhammad Ali Ash Shahbuny dalam tafsir Rawaul bayaan tafsir ayatil ahkam mengatakan :
“Para ulama telah sepakat akan haramnya berbagai macam judi/qimar dan yang termasuk diharamkan berdasarkan firman Allah dalam surat Al Baqarah; 219 adalah setiap permainan yang menguntungan satu pihak dan merugikan pihak lain maka termasuk dalam maisir/qimar/judi yang diharamkan”.

Dikutip dari DR Yusuf Qardhawi yang mengatakan :
“semua permainan yang didalamnya ada perjudian, maka hukumnya haram. Sedang apa yang dinamakan judi adalah segala permainan yang mengandung untung atau rugi bagi pelakunya”.

Al qimar / judi adalah permainan yang seorang mengambil dari kawan sepermainnya sesuatu demi sesuatu (berupa material). Al qimar/judi pada masa kini adalah seluruh permainan yang diisyaratkan padanya adanya suatu pemberian (berupa material) bagi pihak yang menang yang diambil dari pihak yang kalah.

Menurut badan kerjasama Pondok pesantren Jawa Barat bahwa judi adalah permainan dengan taruhan dengan segala bentuk dan caranya (tekniknya) yang pelakunya sebahagian beruntung dan sebahagian rugi adalah termasuk maisir/qimar.

Judi menurut Ibrahim Anis, judi adalah “setiap permainan (la’bun) yang mengandung taruhan dari kedua pihak (muraahanah).”[2]

Menurut Al-Jurani, judi adalah “setiap permainan yang didalamnya di isyaratkan adanya suatu (berupa material) yang diambil dari pihak yang kalah kepada pihak yang menang.”[3]

Menurut Ali Ash-Shabuni judi adalah “setiap permainan yang menimbulkan keuntungan (riba) bagi satu pihak dan kerugian (khasarah) bagi pihak lainnya”.[4]

Secara bahasa, judi adalah mempertaruhkan sejumlah duit dalam suatu permainan. Dalam Fatwa al Azhar dijelaskan, judi dalam bahasa Arab “al maisir” atau “al qimmar”. Dikatakan “al maisir” yang bermakna mudah. Kerana dengan berjudi seseorang boleh mengambil harta orang lain dengan cara yang sangat mudah. Dalam judi, beberapa orang akan bertaruh dengan hartanya dan melakukan sebuah permainan seperti dadu, tebak angka atau yang lain. Kemudian yang menang akan mengambil kumpulan harta tersebut.

Beberapa definisi tersebut saling melengkapi, sehingga dari kesemuanya dapat disimpulkan definisi judi yang secara menyeluruh. Jadi, judi adalah segala permainan yang mengandungi unsur taruhan (harta/material) dimana pihak yang menang / untung mengambil (merampas) harta material dari pihak yang kalah.

Berdasarkan definisi itu, dalam judi ada 3 (tiga) unsur aktiviti utama :

1) Pertama, adanya taruhan harta yang berasal dari para pihak yang sedang berjudi.
2) Kedua, ada suatu permainan, untuk menentukan pihak yang menang dan yang kalah.
3) Ketiga, pihak yang menang mengambil harta yang menjadi taruhan (murahanah), sedang pihak yang kalah akan kehilangan hartanya.



Judi dari Sudut Ajaran Lain

1.      Judi Mengikut Ajaran Buddha
Ajaran lama Buddha Hinayana juga, menggariskan lima larangan kepada penganut Budha iaitu; “membunuh, mencuri, menipu, berzina, meminum alkohol dan berjudi”. Namun ajaran baru Budha Mahayana telah melonggarkan larangan ini dan ia hanya terpakai kepada yang mahu menjadi sami atau betul-betul menghayati ajaran Budha. Juga tercatit dalam kitab lama Budha kisah masyhur ‘Ratapan si Penjudi’ (Gambler’s Lament) yang menjadi pengajaran berguna apabila seorang penjudi yang kalah wang taruhan menyebabkan dia kehilangan anak dan isteri.

Walaupun ajaran Budha tidak mengharamkan secara jelas aktiviti judi dan membenarkannya sekadar permainan rekreasi dan hiburan seperti permainan ‘mahjung’ atas dasar untung nasib atau ‘ong’. Namun Budha memberi amaran keras bagi yang mempertaruhkan wang dan mengabaikan tanggungjawab keluarga sehingga hilang wang pertaruhan dan sumber mata pencarian.

2.       Judi Mengikut Ajaran Kristian
Bagi ajaran Kristian pula tidak ada kejelasan dalam pengharaman judi tetapi ajaran Kristian memberi amaran bagi yang mencari kekayaan secara cepat dan cintakan wang.

“Bagi mereka yang mencintakan wang ia adalah punca bagi segala kejahatan. Bagi mereka yang terlalu taksub berlumba mendapatkan wang dan mengabaikan tanggungjawab agama, seolah dia mencucuk dirinya dengan kesedihan di kemudian hari”.[5]

Dalam Hebrew 13:5 pula mengatakan :

“Bebaskan dirimu dari kecintaan dunia (wang) dan berpadalah dengan apa yang kamu ada, kerana Tuhan telah mengatakan, ‘Aku tidak akan tinggalkan kamu dan tidak akan membiarkan kamu (sentiasa menolongmu)’.[6]

Majoriti gereja bersepakat menyatakan keburukan judi dan sebahagian membenarkan loteri kebajikan yang dianjurkan oleh pihak kerajaan dan juga aktiviti judi ‘Bingo’ sebagai akiviti rekreasi yang popular di kalangan warga pesara di negara barat.

Namun begitu majoriti gereja menolak penubuhan pusat judi secara besaran seperti kasino atas dasar ‘melampau’. Manakala gereja Prebysterian menolak terus segala bentuk judi termasuk loteri kerana atas hujah ia mengambil wang dari golongan miskin dan berpendapatan rendah, yang mengharapkan hadiah lumayan, tetapi hanya ‘seorang dalam sejuta sahaja’ yang memenangi hadiah wang yang dijanjikan.

3.       Judi Mengikut Ajaran Yahudi
Manakala bagi penganut agama Yahudi, para Rabbi (pemimpin agama Yahudi) menetapkan aktiviti judi dibenarkan semasa perayaan Hannukah sahaja sebagai satu bentuk hiburan di musim perayaan.

Usaha kerajaan United Kingdom suatu ketika dahulu untuk menubuhkan kasino secara besaran atas alasan untuk menarik pelancong dan menambah pendapat negara mendapat kecaman dari rakyat.
Sekiranya pungutan suara dilakukan di kalangan awam, juga ketua-ketua semua agama di Malaysia selain Islam, nescaya mereka akan bersetuju tentang kemudaratan judi dan arak kepada masyarakat, melebihi kebaikan.

4.       Judi Mengikut Amerika Syarikat dan Negara-negara Dunia
Di Amerika Syarikat pula, walaupun di peringat Federal (Pusat) membenarkan aktiviti judi, namun setiap negeri mempunyai kuasa untuk mengharamkannya. Nevada membenarkan lesen judi pada tahun 1931 dan menjadi sumber ekonomi utama negeri, diikuti Atlantic City dan New Jersey pada tahun 1976 dan Mississipi pada tahun 1990. Kebanyakan negeri lain di Amerika Syarikat masih tidak membenarkan lesen judi atas sebab kesan moral dan sosial kecuali loteri kebajikan dan permainan Bingo oleh pertubuhan bukan kerajaan untuk tujuan kebajikan.

Judi secara logiknya adalah permainan orang yang mempunyai lebihan wang dan tidak terasa apabila mereka kalah judi. Oleh kerana itulah pusat perjudian yang terkenal di Eropah, Monaco, rata-rata penghuninya adalah hartawan dan selebriti.

Dalam sesetengah negara berlumba membina pusat-pusat perjudian dengan anggapan ia dapat meningkatkan hasil pendapatan negara, lain pula halnya sebuah negeri kepulauan kecil di Pasifik, Vanuatu, yang berpenduduk hampir 300,000 orang dan majoriti beragama Kristian. Kerajaan Vanuatu telah meluluskan akta pengharaman judi di negara mereka sejak tahun 2006 dan ia tidak mendapat sebarang bantahan dari rakyat malah dialu-alukan.



Bentuk Permainan Judi
i)                    Al-Mukhatarah
Bentuk permainan al-mukhatarah, seperti yang diriwayatkan oleh ibnu Abbas, merupakan permainan yang melibatkan dua orang atau lebih yang mempertaruhkan harta dan isteri mereka dalam sesuatu permainan.

      Orang yang menang berhak mengambil harta dan isteri bagi pihak yang kalah. Harta dan isteri yang sudah menjadi milik pemenang dapat diperlakukan sesuka hati. Jika suka, dia boleh mengahwininya. Jika tidak, wanita itu hanya dijadikan hamba atau gundik.

ii)                  Al-Tajzi’ah
Dalam al-tajzi’ah, 10 orang bermain kad daripada potongan kayu. Ada 10 keping kad, 7 kad diberi angka 1-7, dan 3 kad kosong, sehingga semua angkanya berjumlah 28. Kemudian seekor unta dipotong menjadi 28 bahagian.

      Setiap peserta diundi untuk mengambil potongan daging sesuai dengan angka pada kad yang didapatinya. Tiga peserta yang mendapat kad kosong dianggap kalah dan harus membayar harga unta.
      Mereka yang menang saling membanggakan diri dengan menyebut nama suku mereka. Permainan ini sering kali berakhir dengan perselisihan, bahkan peperangan.

Kaedah Judi Modenisasi
Kegiatan perjudian begitu popular sejak dahulu lagi, Cuma gayanya kini diubah suai mengikut kaedah semasa bagi memancing minat orang ramai khususnya yang gila berjudi.

Rata-rata menyedari impak kegiatan judi, tetapi sikap tamak mengatasi segala-galanya sehingga sanggup menghabiskan masa untuk berjudi dan menjejaskan kerja serta tanggungjawab terhadap keluarga dan diri sendiri.

      Pelbagai tindakan dilakukan agensi penguatkuasa termasuk polis dan pihak berkuasa tempatan, namun penganjur judi sangat licik, mencari port baru supaya kegiatan mereka dapat diteruskan.

      Segelintir daripadanya seolah-olah tidak takut dan berulang kali melakukan perbuatan sama walaupun pernah ditangkap atau premis judi disita. Namun sikap tidak serik penganjur atau pemilik premis judi ini dipercayai didorong permintaan tinggi daripada individu yang ketagih berjudi.

      Individu-individu disebalik kegiatan judi :
i)                    Penganjur
Menyediakan tempat atau kawasan untuk berjudi dan menguruskan hadiah ganjaran
ii)                  Penjaga premis
Menguruskan premis judi.
iii)                Pemain atau penjudi
Individu bermain dan membuat taruhan. Kebiasaannya penagih dadah, penganggur, kakitangan awam. Lingkungan berusia 20-an keatas.
iv)                Penonton

Jenis-Jenis Judi
i)                    Judi dalam bangunan
ii)                  Judi tempat bebas – judi bola golek ataupun sabung ayam
iii)                Judi dalam talian
iv)                Judi komputer
v)                  Judi ekor haram




Modus Operandi
1.      Judi dalam bangunan
Perjudian ini sukar dikesan kerana pemain adalah rakan penganjur. Polis memperoleh maklumat serta membuat tangkapan jika sekiranya terdapat rakan penganjur yang belot kerana kalah atau gagal membuat pinjaman duit. Sesetengah penganjur juga akan menyewa rumah kedai dan salah gunakan dengan menjadikan premis kononya sebagai pusat internet dan pejabat kontraktor.

2.      Judi tempat bebas
·         Dilakukan di tempat terbuka tetapi tersorok/terpencil seperti kawasan rumah kongsi, pinggir hutan.
·         Sentiasa berpindah-randah bagi mengelak kegiatan dihidu pihak berkuasa.
·         Penganjur sediakan bangsal kecil dikawasan lapang, peralatan berjudi, ayam, bola, tempat duduk penonton dan gelanggang.
·         Penganjur dan pemain terdiri daripada orang tempatan dan warga asing.
·         Kegiatan judi sabung ayam atau bola golek dilakukakn pada waktu siang, hari minggu atau selepas hari terima gaji.
·         Ganjaran ditawarkan boleh mencecah sehingga maksimum RM20,000.

3.      Judi dalam talian
·         Judi ini popular ketika musim perlawanan bola sepak seperti Piala Euro, Piala Dunia, Piala FA.
·         Banyak laman web yang menganjurkan perjudian berlesan di luar Negara. Antara yang popular seperti shobet.com. Bagaimanapun di Malaysia, tiada lesen diberi untuk perjudian seperti ini.
·         Penganjur judi di Negara ini merupakan warga tempatan tetapi kegiatan atau operasi tersebut (judi) akan dilakukan dari tempat lain seperti Hong Kong, Vietnam dan Filipina.
·         Server digunakan untuk berjudi bukan disini (Malaysia) dan semua peralatan serta bilik operasi adalah di luar Negara.
·         Peralatan yang diperlukan hanya gajet seperti komputer riba seperti telefon bimbit yang mempunyai akses internet.
·         Dalam sesetengah kes, penjudi licik akan menggunakan internet tanpa wayar (WiFi) percuma bagi mengelak dikesan pihak berkuasa. Penjudi juga akan menyasarkan mana-mana kedai atau restoran yang mempunyai WiFi percuma serta terlindung daripada kamera litar tertutup (CCTV) dan akan menghabiskan masa di premis tersebut untuk berjudi dalam talian.
·         Menerusi internet, mereka yang ingin membuat pertaruhan akan diberi kata laluan untuk mengakses laman web perjudian tersebut dan dibayar melalui kaedah kredit.

4.      Judi kafe siber / computer
·         Pengusaha kafe siber salah guna premis dan menjadikannya pusat perjudian dengan meletakkan komputer sebagai alat untuk berjudi.
·         Guna in house server dan kadang-kadang guna internet server untuk memudahkan penganjur atau penjaga premis mengawal jumlah pemain.
·         Tawaran ganjaran boleh cecah sehingga RM200,000.

Punca Berlakunya Jenayah Judi Siber
1.      Tabiat / ketagihan
Kebanyakan penjudi tidak bekerja dan mereka cenderung menghabiskan masa berjudi sehingga menjadi ketagih.
            Ketagihan disebabkan elemen dalam mesin perjudian seperti system bunyi dan grafik yang boleh mempengaruhi jiwa seseorang.
            Elemen tersebut menyebabkan seseorang individu itu merasakan hidup mereka tidak sempurna jika tidak berjudi. Contohnya, hanya bunyi tapak kuda dalam permainan judi / perlumbaan sebenar boleh membuat seseorang itu leka.
            Tedapat kes di mana individu yang tidak mempunyai duit untuk berjudi, mereka sanggup berdiri di tepi-tepi pagar trek lumba kuda semata-mata untuk mendengar bunyi tapak kuda bagi menghilangkan ketagihan untuk berjudi.

2.      Wujudnya permintaan dan penawaran
Kegiatan judi berleluasa kerana terdapat permintaan aktiviti berkenaan. Penganjur tidak akan melepaskan peluang kerana hanya mementingkan keuntungan. Apabila banyak permintaan terhadap kegiatan tersebut maka lebih banyak pusat judi haram dibuka termasuk dalam talian.

3.      Tamak
Sikap tamak dan ingin cepat kaya menyebabkan ramai yang terjebak dalam aktiviti perjudian. Malah jika sudah menang sekali, akan mendorong mereka untuk terus berjudi.

            Kesan-Kesan Judi Terhadap :
i.                    Individu
ii.                  Keluarga
iii.                Masyarakat
iv.                Negara
v.                  Agama

i)                    Individu
·         Kehabisan wang dan harta kerana dibelanjakan bagi memuaskan nafsu dengan keseronokan berjudi sehingga ramai diisytiharkan muflis
·         Lupa tanggungjawab dan amanah dengan mengabaikan tugasan yang perlu disempurnakan akibat ketagihan berjudi sehingga sanggup ponteng kerja, kuliah atau sekolah.
·         Keruntuhan institusi keluarga dan masyarakat memandangkan ‘kaki judi’ lazimnya ketagih berjudi sehingga tergamak mengorbankan kebahagiaan rumahtangga, nafkah keluarga dan persekolahan anak.
·         Terlibat dengan jenayah memandangkan kegiatan perjudian berpotensi besar mengheret si pelakunya ke kancah pergaduhan, mencuri, merompak dan membunuh akibat desakan mencari sumber untuk melayani ketagihan berjudi yang tiada penghujung.


ii)                  Keluarga
Keruntuhan institusi kekeluargaan akan berlaku. Akhlak yang baik datangnya daripada keluarga yang harmoni dan bahagia. Akibat adaripada perbuatan seperti berjudi, meminum minuman keras, zina dan sebagainya akan mengundang pelbagai masalah yang akhirnya menyebabkan sesuatu institusi akan hancur. Tiada lagi wujudnya kebahagiaan dan keharmonian dalam institusi keluarga berkenaan. Keharmonian dalam kekeluargaan tidak akan wujud andainya perbuatan seperti maksiat dan penzinaan berleluasa.

Akibat wujudnya ketidakharmonian dalam kekeluargaan, pastinya akan wujud penceraian. Penceraian pastinya akan berlaku kerana keharmonian dan kebahagiaan rumahtangga tidak dapat dipertahankan lagi. Rumah tidak dianggap sebagai tempat untuk mendatangkan kedamaian tetapi lebih kepada satu tempat yang membosankan. Kiranya kebahagiaan tidak wujud lagi maka perceraian akan terjadi dan pastinya ia tidak dapat dielakkan.

Masa depan anak-anak akan terbiar dan tidak terpelihara. Anak-anak akan hilang tempat bergantung dan bermanja. Kehidupan anak-anak akan menjadi tidak ceria. Permasalahan ini akan mendatangkan kesan yang lebih buruk pada masa hadapan anak-anak ini. Generasi akan datang akan mudah terpengaruh dengan budaya-budaya luar kerana kurangnya kebahagiaan dan kasih sayang yang dikecapi dalam institusi kekeluargaan. Anak-anak akan mencari alternatif lain untuk mengatasi masalah yang dihadapi bagi menempiaskan kasih sayang mereka agar segala masalah mereka dapat dikongsi bersama-sama contohnya kepada rakan-rakan, guru-guru, orang gaji, jiran-jiran dan sebagainya.


Wujudnya masalah-masalah sosial yang lain seperti budaya melepak, ketagihan dadah, pelacuran, perjudian, hubungan sesame jenis dan maslaah-masalah yang lain. Hal ini akan menyebabkan kadar jenayah di Negara kita akan meningkat. Kesan jangka panjang ini akan menyebabkan keharmonian dalam keluarga akan hilang.

iii)                Masyarakat
MALAYSIA yang maju dan berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020 bergantung kepada modal insan yang dapat menyumbang kepada pembangunan dan kemajuan negara. Modal insan ini merujuk kepada tenaga kerja mahir yang boleh menjayakan aktiviti ekonomi negara.
Bagaimanapun, Malaysia yang maju dan berpendapatan tinggi juga perlu diimbangi dengan kekuatan modal insan yang mempunyai ketinggian sifat, perwatakan dan keperibadiannya.
Wawasan 2020 yang menjadi asas pencapaian negara turut memperakukan betapa pentingnya kita mewujudkan masyarakat yang mempunyai set moral yang tinggi. Ini terkandung dalam cabaran yang keempat Wawasan 2020, iaitu mewujudkan masyarakat sepenuhnya bermoral dan beretika. Ia juga bermakna, Wawasan 2020 akan gagal dan tidak memberi makna, jika tidak seiring dengan kelahiran masyarakat yang bermoral dan beretika.
Membangunkan masyarakat yang bermoral dan beragama bukan satu pilihan tetapi kewajipan. Negara boleh runtuh jika masyarakatnya mengetepikan soal moral dan agama. Apa gunanya kita memiliki pembangunan fizikal yang gah tetapi ia tidak didasari dengan pembangunan insaniah yang kukuh. Umpama jasad tanpa roh.
Baru-baru ini, kita dihangatkan dengan berita kegiatan mesin judi haram yang masih berleluasa di seluruh negara. Perkembangan ini pastinya meresahkan kita kerana ia membabitkan perbuatan yang tidak bermoral. Lantas ia mewujudkan kebejatan sosial dalam kalangan masyarakat yang akhirnya memberi cabaran kepada usaha kita membangunkan modal insan dalam negara.
Isu judi adalah isu yang sudah lama, namun iamasih berlaku. Banyak faktor yang boleh kita kaitkan, antaranya kelicikan pengusaha mesin judi haram yang beroperasi dan berselindung atas nama pusat hiburan keluarga. Lebih-lebih lagi, mereka dipercayai mempunyai rangkaian kerjasama dengan sindiket perjudian antarabangsa seperti di Hong Kong, Macau serta Taiwan.
Pada masa sama, tahap penguatkuasaan turut menyumbang kepada gejala ini. Sehubungan itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom baru-baru ini telah mengingatkan agar pihak berkuasa agama negeri sentiasa menggempur kegiatan mesin judi haram dan menguatkuasakan undang-undang di bawah enakmen syariah masing-masing kepada penganut Islam yang terjebak dengan kegiatan tidak bermoral itu.
Selain itu, Kementerian Dalam Negeri (KDN) turut mengumumkan penubuhan pasukan khas bagi membanteras kegiatan judi haram yang kini berada pada tahap serius dan luar biasa. Pasukan elit khas ini bakal memiliki keanggotaan dua kali ganda berbanding Pasukan Khas Taktikal dan Perisikan Narkotik (Sting) serta turut mempunyai kuasa dan peranan seperti pasukan polis dan cekap serta terlatih dari segi operasi.
Dalam hal berkaitan, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi turut menegaskan bahawa beliau akan mengadakan perjumpaan dengan menteri besar dan ketua menteri bagi membincangkan mengenai masalah judi haram yang semakin berleluasa. Lawatan itu bertujuan mendapatkan sokongan negeri-negeri dalam memerangi judi haram, antaranya dengan pihak berkuasa tempatan (PBT) agar tidak lagi mengeluarkan lesen pusat hiburan keluarga (PHK).

iv)                Negara
Meskipun judi dipandang sebagai alternatif mudah dalam mengaut keuntungan segera, namun risikonya lebih besar dari jangkaan pendek akal manusia. Oleh sebab itu, kegiatan perjudian yang berleluasa di segenap aspek merangkumi pusat judi utama, judi kecilan atau melalui siber adalah memberi impak negatif yang sangat ketara terutama bagi kelangsungan negara.
Kegiatan perjudian bukan sahaja akan membantutkan pertumpuhan ekonomi negara malahan mempertaruhkan negara dalam gadaian aset serta hutang yang meningkat saban tahun. Malaysia yang kaya dengan alam flora dan fauna serta galian menjadi tumpuan dunia dalam merompak keseluruhannya khazanah ini.

v)                  Agama
Judi adalah antara amalan termasuk dalam dosa besar kerana ia dikaitkan dengan amalan syaitan. Tegahan berjudi kerana perbuatan itu mendatangkan banyak keburukan bukan saja kepada orang yang suka berjudi, juga mereka yang rapat dengannya.
Pengharaman judi jelas dinyatakan dalam firman Allah yang bermaksud:
“Wahai orang beriman! Sesungguhnya arak, judi, penyembahan berhala dan bertilik nasib adalah najis (haram) dan ia daripada perbuatan syaitan.” [7]
Firman Allah lagi yang bermaksud:
“Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) mengenai arak dan judi. Katakanlah kepada kedua-duanya ada dosa besar (mudarat) dan ada pula beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa kedua-duanya adalah lebih besar daripada manfaatnya.” [8]
Gila judi juga mendorong seseorang melakukan perbuatan menyalahi syariat agama dan lebih teruk lagi, akibat judi menyebabkan seseorang itu berpaling daripada Allah seterusnya melupakan tanggungjawab kepada penciptanya.


Allah berfirman yang bermaksud:
 “Sesungguhnya syaitan itu hanyalah bermaksud mahu menimbulkan permusuhan dan kebencian antara kamu dengan sebab arak dan judi dan mahu memalingkan kamu daripada mengingati Allah dan mengerjakan sembahyang. Oleh itu mahukah kamu berhenti (daripada melakukannya).” [9]
Permusuhan mudah tercetus di kalangan kaki judi. Pihak yang menanggung kerugian sering memandang serong kepada pihak yang menang. Banyak kemenangan biasanya diperoleh secara penipuan dan mengambil kesempatan di atas kelemahan pihak lawan.
Biarpun ada pihak mendakwa perjudian dikendalikan syarikat berlesen adil dan terhindar daripada penipuan, hakikatnya keburukan sebenar perjudian masih ada. Islam mengharamkan semua bentuk judi tidak kira memiliki lesen perniagaan atau diadakan secara haram.
Sebenarnya tidak ada syarikat pengendalian perjudian menanggung kerugian sebaliknya, pelanggan atau kaki judi yang berterus-terusan menanggung kerugian. Bilangan mereka mendapat keuntungan daripada perjudian amat sedikit dan tidak memadai jumlah yang dihabiskan selama ini.
Wang hasil perjudian adalah haram dan tiada keberkatan. Sesiapa memiliki wang judi tidak kekal lama. Masyarakat menyebutnya ‘wang panas’ yang tidak dapat disimpan lama. Orang menang judi bersikap boros, menghadapi malapetaka dan kesusahan menyebabkan wang itu habis dibelanjakan.
Malah, ada menjadi gila atau hilang ingatan selepas menang besar dalam perjudian. Semua itu adalah pembalasan Allah kepada kaki judi di dunia ini lagi. Orang suka berjudi tidak akan melihat perkara lain lebih penting dalam hidup mereka selain berjudi.
Mereka sanggup mengalami keretakan rumah tangga dan membiarkan orang disayangi menderita kerananya. Malah, orang berjudi ramai terbabit dengan amalan syirik apabila mempercayai bomoh ekor, bertapa dan memuja keramat. Oleh itu, aktiviti perjudian bukan saja merugikan dalam bentuk kewangan, juga melahirkan masyarakat malas dan kuat berangan-angan. Pakar psikologi dan sosiologi bukan Islam turut sepakat mengatakan judi banyak mendatangkan keburukan daripada kebaikan.
Mereka ketagih judi merasakan dirinya mendapat keuntungan, sedangkan hal sebaliknya dialami. Sebab itu Islam mengharamkan segala bentuk permainan yang mempunyai unsur judi biarpun dalam bentuk mana ia diadakan.
Sesuatu yang mendatangkan keburukan adalah ditegah sama sekali dilakukan oleh umat Islam. Firman Allah yang bermaksud:
“Dan jangan kamu mencampakkan diri kamu dalam kebinasaan.” [10]
Usahlah menyimpan harapan mendapat kekayaan daripada hasil judi. Perbuatan yang didorong hasutan syaitan tidak akan menjanjikan sebarang kebaikan. 

Langkah Mengatasi Jenayah Judi Siber
MALAYSIA yang maju dan berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020 bergantung kepada modal insan yang dapat menyumbang kepada pembangunan dan kemajuan negara. Modal insan ini merujuk kepada tenaga kerja mahir yang boleh menjayakan aktiviti ekonomi negara.

Bagaimanapun, Malaysia yang maju dan berpendapatan tinggi juga perlu diimbangi dengan kekuatan modal insan yang mempunyai ketinggian sifat, perwatakan dan keperibadiannya.

Wawasan 2020 yang menjadi asas pencapaian negara turut memperakukan betapa pentingnya kita mewujudkan masyarakat yang mempunyai set moral yang tinggi. Ini terkandung dalam cabaran yang keempat Wawasan 2020, iaitu mewujudkan masyarakat sepenuhnya bermoral dan beretika. Ia juga bermakna, Wawasan 2020 akan gagal dan tidak memberi makna, jika tidak seiring dengan kelahiran masyarakat yang bermoral dan beretika.

Membangunkan masyarakat yang bermoral dan beragama bukan satu pilihan tetapi kewajipan. Negara boleh runtuh jika masyarakatnya mengetepikan soal moral dan agama. Apa gunanya kita memiliki pembangunan fizikal yang gah tetapi ia tidak didasari dengan pembangunan insaniah yang kukuh. Umpama jasad tanpa roh.

Baru-baru ini, kita dihangatkan dengan berita kegiatan mesin judi haram yang masih berleluasa di seluruh negara. Perkembangan ini pastinya meresahkan kita kerana ia membabitkan perbuatan yang tidak bermoral. Lantas ia mewujudkan kebejatan sosial dalam kalangan masyarakat yang akhirnya memberi cabaran kepada usaha kita membangunkan modal insan dalam negara.

Isu judi adalah isu yang sudah lama, namun ia masih berlaku. Banyak faktor yang boleh kita kaitkan, antaranya kelicikan pengusaha mesin judi haram yang beroperasi dan berselindung atas nama pusat hiburan keluarga. Lebih-lebih lagi, mereka dipercayai mempunyai rangkaian kerjasama dengan sindiket perjudian antarabangsa seperti di Hong Kong, Macau serta Taiwan.

Pada masa sama, tahap penguatkuasaan turut menyumbang kepada gejala ini. Sehubungan itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom baru-baru ini telah mengingatkan agar pihak berkuasa agama negeri sentiasa menggempur kegiatan mesin judi haram dan menguatkuasakan undang-undang di bawah enakmen syariah masing-masing kepada penganut Islam yang terjebak dengan kegiatan tidak bermoral itu.

Selain itu, Kementerian Dalam Negeri (KDN) turut mengumumkan penubuhan pasukan khas bagi membanteras kegiatan judi haram yang kini berada pada tahap serius dan luar biasa. Pasukan elit khas ini bakal memiliki keanggotaan dua kali ganda berbanding Pasukan Khas Taktikal dan Perisikan Narkotik (Sting) serta turut mempunyai kuasa dan peranan seperti pasukan polis dan cekap serta terlatih dari segi operasi.

Dalam hal berkaitan, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi turut menegaskan bahawa beliau akan mengadakan perjumpaan dengan menteri besar dan ketua menteri bagi membincangkan mengenai masalah judi haram yang semakin berleluasa. Lawatan itu bertujuan mendapatkan sokongan negeri-negeri dalam memerangi judi haram, antaranya dengan pihak berkuasa tempatan (PBT) agar tidak lagi mengeluarkan lesen pusat hiburan keluarga (PHK).

Penyelesaian
Pelbagai kaedah penyelesaian yang boleh diketengahkan bagi mengelak dan mengatasi masalah kronik ini ialah dengan melalui pelbagai method pelaksanaan. Diantaranya melalui kaedah yang telah diterapkan berdasarkan kerana hukuman yang terkandung di dalam Al-quran mahupun sunnah Nabi S.A.W serta kebijaksaan pemerintah.
Antara yang telah disebutkan oleh Allah Taala di dalam Al-quran ialah ;
“ Dan Hendaklah kamu infakkan hartamu di jalan Allah, dan janganlah kamu campakkan dirimu ke lembah kebinasaan. Berbuat baiklah, sesungguhnya Allah amat suka kepada kebaikan” [11]
Bahkan junjungan Nabi s.a.w sendiri meletakkan asas kebaikan tunjang kepada kebaikan. Melihat situasi mafsadah yang melanda, Nabi meletakkan kaedah untuk mengatasinya. Sabda Nabi s.a.w di dalam hadis yang membawa maksud :

“ Barangsiapa yang melihat kemungkaran, hendaklah dia mencegah dengan tangan (kuasa), Jikalau kamu tidak mampu, cegahlah ia dengan lidah (nasihat), jikalau kamu tidak mampu jua, cegahlah dengan hati. Sesungguhnya mencegah dengan hati itu adalah selemah-lemah iman”
(Muttafaqun a’laih)

Melihat kepada hadis diatas, sebahagian ulama menafsirkan kaedah itu mengikut turutan, iaitulah melalui hati, kemudian melalui lidah serta diakhiri dengan tangan. Ianya merujuk kepada kesesuaian pelaksaannya berdasarkan perkara kecil sehingga yang lebih besar. Konsep pencegahan melalui tangan (kuasa) adalah bersifat komplek dan berkisar kepada kekuasaan pemerintah dalam menterjemahkannya. Adapun membenci dalam hati mampu dihadirkan kedalam semua individu dan masyarakat yang normal.

Antara bentuk pelaksaan melalui kuasa yang boleh dikendalikan oleh pihak berkuasa khusus dalam masalah judi ialah mengikut peruntukan Seksyen 16A Akta Rumah Judi Terbuka 1953, penyitaan dan pemusnahan barang rampasan mesin perjudian sama ada terdapat pertuduhan atau tidak hendaklah berdasarkan kepada arahan daripada Majistret kepada Ketua Polis Daerah.

Bagi tahun 2011 sehingga 2016, jumlah keseluruhan rampasan komputer dan komponen komputer yang digunakan untuk aktiviti perjudian haram adalah sebanyak 693,663 unit dan daripada jumlah tersebut, sebanyak 191,389 unit komputer dan komponennya telah dimusnahkan. Manakala bakinya masih lagi di peringkat perbicaraan, siasatan dan menunggu arahan Mahkamah.

Pelupusan barang-barang kes adalah tertakluk kepada arahan daripada Kementerian Kewangan Malaysia melalui surat bertarikh 24 Sepember 2010 dalam rujukan KK/BKP 10/535/20/15(9) mengenai Pelupusan Aset Yang Dikategorikan Sebagai Buangan Terjadual. Berdasarkan arahan ini, komputer dan komponen adalah termasuk dalam buangan berjadual dan pelupusannya perlu berpandukan kepada Peraturan-peraturan Kualiti Alam Sekeliling (Buangan Terjadual) 2005 yang dikeluarkan oleh Jabatan Alam Sekitar.

PDRM telah melaksanakan pelupusan mengikut arahan-arahan yang telah dikeluarkan melalui pemusnahan secara fizikal dan kemudiannya ditanam dalam tanah. Oleh yang demikian, PDRM tidak memperolehi sebarang pendapatan daripada pelupusan yang dijalankan.

Pelbagai bentuk tindakan lain yang akan dibebankan kepada perilaku bersalah dalam aktiviti ini, antaranya yang melibatkan akta atau undang-undang syariah negeri bagi setiap negeri. Sebagai contoh Akta 17 (1) (2) (3) Enakmen Jenayah Syariah Selangor No 9 Tahun 1995 ataupun Seksyen 6 (1) Akta Rumah Judi Terbuka 1953 (Akta 289) Mahkamah Majistret Negeri Terengganu sebagai contoh yang boleh diketengahkan.


Kesimpulan
Antara bentuk hukuman yang dibawakan oleh pihak mahkamah ialah menjatuhkan hukuman denda sebanyak RM 2900.00 atau 4 bulan penjara dan Pesalah ini dipenjarakan selama 10 hari. Memandangkan hukuman ini tidak memberikan kesan kepada pesalah-pesalah, maka adalah lebih baik pihak berkuasa meningkatkan hukuman kepada mahkamah syariah serta memperkasakan undang-undang syariah melalui pindaan dan pendekatan yang sistematik berdasarkan perlembagaan Malaysia.


Undang-undang siber tidak seharusnya kita harapkan untuk melindungi kita dari ancaman jenayah computer. Dalam dunia tanpa sempadan, serangan berkemungkinan boleh dilakukan oleh beribu-ribu batu jauhnya mahupun dikalangan orang yang berhampiran dengan kita. Oleh itu setiap individu perlu memainkan peranan untuk membanteras kes-kes jenayah siber semakin yang kini semakin berleluasa.











[1] Surah Al-Baqarah ayat 219
[2] Al-Mu’;jam Al-Wasith hal 7589
[3] At-Ta’rif hal. 17910
[4] Rawa’i Al-Bayanfi Ayat Al-Ahkam(I/279)
[5] Timothy 6:10 
[6] Hebrew 13:5 
[7] (Surah al-Maidah, ayat 90)
[8] (Surah al-Baqarah, ayat 219)
[9] (Surah al-Maidah, ayat 91)
[10] (Surah al-Baqarah, ayat 195)
[11] (Surah Al-Baqarah, ayat 195)